Вільний мистецький порт в Івано-Франківську, інспірований поетичним есеєм Тараса Прохасько “Порт Франківськ” та міфологією станіславського феномену, був заснований  2010 року молодими українськими митцями: композиторами Романом Григорівим, Іллєю Разумейком та художником Ярославом Зенем.  

Використовуючи еклектичну архітектуру Станіслава в якості багатофункційної сцени, синтетичні перформанси відкрили для мистецьких подій такі локації, як мур місцевого бастіону або внутрішній двір мурованої будівлі австрійської залізниці (нині медична академія). Тарас Прохасько та французський фіолончеліст Домінік де Війєнкур на руїнах Пнівського замку, Юрій Андрухович та ансамбль іранської музики “Джаам” на “пустельній” сцені з піску на вічевому майдані серед інших артистів стали першовідкривачами нового мистецького порту в центрі Європи.

У 2011 році фестиваль відбувся у форматі камерного поставангардного експерименту, презентувавши сучасний польский театр CST у діалозі із піонером українського перформансу та резиденткою іншого українського “порто франко”, одеситкою Утою Кільтер 

У 2016 році фестиваль відродився у форматі міжнародного мистецького свята під тегом PORTO FRANKO Gogol Fest. У діалозі із масштабним українським мистецьким феноменом – Гоголь-фестом, та його засновником Владом Троїцьким на фестивалі були представлені легендарні перформанси, що беруть своє коріння із театру ДАХ: “Собача будка”, опер-ейр концерт гурту Dakh Daughters, опера реквієм „IYOV“. 

2017 року фестиваль знову став однією з провідних подій в українському культурному житті, презентувавши в театральній програмі унікальну виставу “Майстер голоду” Еймунтаса Някрошуса та оперу-жах “Гамлет”, створену режисером і відтепер генеральним директором фестивалю Ростиславом Держипільским разом із засновниками фестивалю – композиторами Романом Григорівим, Іллєю Разумейком. Десятитисячну аудиторію зібрав перший в Україні виступ румунського гурту  Subcarpati, а у художньому музеї прозвучала MISSA SOLEMNIS – літургічна служба, що поєднала музику п’яти світових релігій із звучання унікального бамбукового органу  Bambuso Sonoro винахідника Ганса ван Коолвіжка з Амстердаму.

2018 рік – фестиваль PORTO FRANKO із оновленим девізом air_port / повітряний порт поєднає романтику футуризму у звучанні авіаційних турбін на шоу-відкритті Футуристичної опери “AEROPHONIA  разом із вражаючими аеродинамічними інсталяціями в міському просторі. Водночас фестиваль репрезентує актуальне мистецтво в серії синтетичних перформансів, серед яких – унікальний балет Oh, Magic від культового австрійського артиста Сімона Маєра, серія концертів та інсталяцій, присвячених ювілею останнього великого “мрійника” європейського музичного авангарду Карлхайнца Штокхаузена.